دوره تربیت رسانهای «هدی»
این راهنما به منظور آشنایی شرکتکنندگان دوره تربیت رسانهای «هدی» با نحوه صحیح نگارش تکالیف و تولید محتوا تهیه شده است. هدف ما در این دوره، تقویت مهارتهای تحلیل، نقد و تولید محتوای رسانهای با رویکرد تربیتی است. با رعایت اصول و استانداردهای ارائه شده در این راهنما، میتوانید تکالیف با کیفیت بالاتری ارائه داده و امتیاز بیشتری کسب کنید.
نکته مهم: انجام منظم تکالیف و مشارکت فعال در فعالیتهای دوره، نقش مهمی در انتخاب شما به عنوان یکی از ۱۲۰ نفر برگزیده برای شرکت در دوره تکمیلی دارد.
۵ امتیاز - حداکثر ۱ مورد در هفته
ارائه خلاصهای جامع و دقیق از محتوای کتاب مرتبط با موضوع دوره
نکات مهم:
۵ امتیاز - حداکثر ۱ مورد در هفته
ارائه نقدی تحلیلی و منصفانه از کتاب مرتبط با موضوع دوره
ملاحظات نقد:
۱۰ امتیاز - حداکثر ۱ مورد در هفته
ارائه نقدی تحلیلی و منصفانه از فیلم یا مستند مرتبط با موضوع دوره
نکات ویژه نقد فیلم:
۱۵ امتیاز - حداکثر ۲ مورد در هفته
تولید محتوای جذاب و مرتبط با موضوع دوره در قالب ریلز یا استوری اینستاگرام
ملاحظات فنی:
۲۰ امتیاز - حداکثر ۱ مورد در هفته
تولید محتوای ارزشمند و مرتبط با موضوع دوره در قالب پست اینستاگرام
نکات طراحی بصری:
۱۰ امتیاز - حداکثر ۳ مورد در هفته
ارائه تجربیات شخصی مرتبط با موضوع دوره به صورت مستند و قابل تأمل
نکات مهم در ثبت تجربیات:
ارزیابی تکالیف در دوره تربیت رسانهای «هدی» بر اساس معیارهای زیر انجام میشود. این معیارها برای هر نوع تکلیف متفاوت بوده و وزن هر معیار نیز با توجه به نوع تکلیف متغیر است.
نوع تکلیف | امتیاز هر تکلیف | حداکثر تعداد مجاز در هفته | حداکثر امتیاز در هر هفته |
---|---|---|---|
خلاصه کتاب | ۵ | ۱ | ۵ |
نقد کتاب | ۵ | ۱ | ۵ |
نقد فیلم یا مستند | ۱۰ | ۱ | ۱۰ |
تولید ریلز یا استوری | ۱۵ | ۲ | ۳۰ |
پست اینستاگرامی | ۲۰ | ۱ | ۲۰ |
تجربیات تربیتی | ۱۰ | ۳ | ۳۰ |
مباحثه هفتگی | ۱۵ | ۱ | ۱۵ |
انجام تکلیف هفته | ۱۰ | ۱ | ۱۰ |
سرگروهی | ۵۰ | - | ۵۰ |
آزمون پایانی | ۱۰۰ | - | ۱۰۰ |
رعایت ساختار معرفی شده برای خلاصه یا نقد کتاب
میزان عمق تحلیل و استفاده از مفاهیم تخصصی حوزه تربیت رسانهای
میزان ارتباط محتوای ارائه شده با سرفصلهای دوره
میزان استفاده از استدلال منطقی و ارائه شواهد و مثالهای مستند
کیفیت نگارش، ویرایش، رعایت نکات دستوری و نشانهگذاری
رعایت ساختار معرفی شده برای نقد فیلم یا مستند
کیفیت تحلیل پیامهای آشکار و پنهان اثر
بررسی تأثیرات احتمالی اثر بر مخاطب هدف و جنبههای تربیتی آن
تحلیل تکنیکهای رسانهای به کار رفته در اثر
میزان ارتباط نقد با مفاهیم و سرفصلهای دوره
ارزش محتوایی، شفافیت پیام و کاربردی بودن
کیفیت تصویر، صدا، تدوین و جلوههای بصری
میزان خلاقیت در ارائه محتوا و استفاده از شیوههای نوآورانه
تناسب محتوا، زبان و سبک ارائه با مخاطب هدف
میزان ارتباط محتوا با سرفصلهای دوره
عمق محتوا، ارزش آموزشی و کاربردی بودن
کیفیت تصاویر، ترکیببندی، استفاده از رنگ و فونت مناسب
انسجام محتوا، پیوستگی اسلایدها و ساختار منطقی
میزان خلاقیت در ارائه محتوا و استفاده از شیوههای نوآورانه
میزان ارتباط محتوا با سرفصلهای دوره
میزان واقعی بودن تجربه و ارائه جزئیات دقیق و مستند
عمق تحلیل تجربه و کیفیت درسآموختههای استخراج شده
میزان کاربردی بودن تجربه و توصیهها برای دیگران
میزان پیوند تجربه با مباحث نظری مطرح شده در دوره
کیفیت نگارش، انسجام متن و رعایت ساختار استاندارد
مورد | امتیاز منفی | توضیحات |
---|---|---|
عدم شرکت در کلاس (تا سه جلسه) | ۲۰- | به ازای هر جلسه غیبت (حداکثر تا سه جلسه) |
عدم شرکت در کلاس (بیش از سه جلسه) | ۵۰- | به ازای هر جلسه غیبت مازاد بر سه جلسه |
عدم شرکت در مباحثه | ۵- | به ازای هر جلسه مباحثه |
استفاده از هوش مصنوعی یا کپی | ۵۰- | در صورت اثبات استفاده از هوش مصنوعی یا کپیبرداری |
در این بخش نمونههایی از تکالیف برتر دورههای قبلی آورده شده است تا به عنوان الگو و راهنما مورد استفاده قرار گیرد. توجه داشته باشید که این نمونهها صرفاً برای آشنایی شما با استانداردهای مورد نظر ارائه شدهاند و هدف، تشویق به کپیبرداری نیست.
نویسنده: دکتر سارا جونز | مترجم: محمد رضایی | انتشارات: تربیت نو
دکتر سارا جونز، روانشناس کودک و متخصص در حوزه تأثیرات رسانه بر رشد کودکان است که بیش از ۲۰ سال در این حوزه به پژوهش پرداخته است.
هدف کتاب: ارائه راهکارهای عملی برای والدین جهت مدیریت مصرف رسانه کودکان و نوجوانان در عصر دیجیتال
ساختار کتاب: این کتاب در ۶ فصل اصلی تنظیم شده است...
ادامه متن خلاصه...
دلایل انتخاب به عنوان نمونه برتر:
نویسنده: پروفسور رابرت کلاین | مترجم: علی محمدی | انتشارات: فردا
کتاب «فرزند من و رسانههای اجتماعی» تلاشی است برای بررسی تأثیرات رسانههای اجتماعی بر کودکان و نوجوانان و ارائه راهکارهای عملی برای والدین در مواجهه با این چالش. نویسنده با تکیه بر پژوهشهای میدانی و تجربیات کلینیکی خود...
نقاط قوت: در فصل سوم کتاب، نویسنده به خوبی توانسته...
نقاط ضعف: علیرغم پرداختن به موضوعات مهم، کتاب در برخی موارد...
ادامه متن نقد...
دلایل انتخاب به عنوان نمونه برتر:
کارگردان: جان ویلیامز | محصول: استودیو پیکسار | سال تولید: ۲۰۲۲
انیمیشن «دنیای مجازی» داستان پسر نوجوانی به نام سام را روایت میکند که بخش عمدهای از زندگی خود را در یک بازی واقعیت مجازی سپری میکند. او در دنیای واقعی منزوی و کمرو است اما در دنیای مجازی به قهرمانی محبوب تبدیل شده است. چالش اصلی داستان زمانی آغاز میشود که...
تحلیل مضامین: این انیمیشن به خوبی تقابل دنیای واقعی و مجازی را...
پیامهای تربیتی: یکی از نکات ارزشمند این اثر، پرداختن به موضوع تعادل بین...
ادامه متن نقد...
دلایل انتخاب به عنوان نمونه برتر:
تصویر اینفوگرافیک با 5 اسلاید
متن کپشن: مدیریت زمان استفاده از رسانهها یکی از چالشهای اصلی خانوادههای امروزی است. برای بسیاری از والدین، تعیین حد و مرز مناسب و تعادل بین استفاده از فناوری و فعالیتهای دیگر به معضلی جدی تبدیل شده است. در این پست، 5 استراتژی کاربردی برای مدیریت زمان استفاده از رسانه در خانواده را با شما به اشتراک میگذاریم...
ادامه متن کپشن...
هشتگها: #تربیت_رسانهای #والدگری_دیجیتال #مدیریت_زمان_رسانه #سواد_رسانهای #دوره_هدی
دلایل انتخاب به عنوان نمونه برتر:
کپیبرداری مستقیم از منابع اینترنتی، کتابها یا محتوای تولید شده توسط دیگران بدون ذکر منبع یا بازنویسی به زبان خود. استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی مانند ChatGPT برای تولید محتوا بدون تغییر و بازنگری.
تولید محتوا یا نقد کتاب و فیلم بدون توجه به ارتباط آن با موضوعات دوره. انتخاب منابعی که ارتباط مستقیمی با تربیت رسانهای ندارند یا عدم برجستهسازی جنبههای مرتبط با تربیت رسانهای در نقدها.
پرداختن سطحی به موضوعات بدون ورود به لایههای عمیقتر تحلیل. استفاده از عبارات کلی و ارائه نظرات بدون استدلال و شواهد کافی. تمرکز بر جنبههای ظاهری و نادیده گرفتن ابعاد پنهان و عمیقتر موضوع.
عدم رعایت ساختار منطقی در ارائه محتوا، پراکندهگویی و عدم انسجام بین بخشهای مختلف. فقدان مقدمه یا نتیجهگیری مناسب. عدم رعایت توالی منطقی در ارائه مطالب و پرش از موضوعی به موضوع دیگر بدون ارتباط منطقی.
استفاده از تصاویر با کیفیت پایین، متنهای ناخوانا، رنگهای نامتناسب و طراحی ضعیف در محتواهای بصری. عدم توجه به کیفیت صدا و تصویر در ریلزها. استفاده از فونتهای نامناسب یا ترکیب بیش از حد فونتهای مختلف.
استفاده صحیح از منابع و ارجاعدهی مناسب به آنها، یکی از ویژگیهای اساسی تکالیف آکادمیک با کیفیت است. در این بخش، با روشهای صحیح ارجاعدهی در تکالیف مختلف آشنا میشوید.
زمانی که عین عبارت نویسنده را نقل میکنید، باید آن را داخل گیومه قرار داده و منبع را ذکر کنید.
مثال: طبق نظر محمدی (۱۳۹۸): «مهمترین چالش والدین در عصر دیجیتال، ایجاد تعادل بین استفاده از فناوری و سایر فعالیتهای رشدی کودکان است» (ص. ۴۵).
زمانی که مفهوم یا ایده نویسنده را با کلمات خود بیان میکنید، باز هم باید به منبع ارجاع دهید.
مثال: محمدی (۱۳۹۸) معتقد است که چالش اصلی والدین امروزی، برقراری تعادل بین استفاده فرزندان از فناوری و سایر فعالیتهای ضروری برای رشد آنهاست.
برای ارجاع به منابع اینترنتی، باید نام نویسنده (در صورت وجود)، عنوان مطلب و آدرس وبسایت را ذکر کنید.
مثال: طبق گزارش «تأثیر رسانههای اجتماعی بر سلامت روان نوجوانان» منتشر شده در وبسایت انجمن روانشناسی ایران (۱۴۰۲)، استفاده بیش از حد از شبکههای اجتماعی میتواند به افزایش اضطراب در نوجوانان منجر شود.
الگوی کلی: نام خانوادگی، نام (سال انتشار). عنوان کتاب. نام مترجم (در صورت ترجمه). محل نشر: ناشر.
مثال: محمدی، علی (۱۳۹۸). والدگری در عصر دیجیتال. تهران: انتشارات سمت.
الگوی کلی: نام خانوادگی، نام (سال انتشار). عنوان مقاله. نام نشریه، شماره دوره (شماره)، صفحات.
مثال: رضایی، محمد (۱۴۰۰). بررسی تأثیر شبکههای اجتماعی بر روابط خانوادگی. فصلنامه مطالعات رسانه، ۱۲(۲)، ۴۵-۶۲.
الگوی کلی: نام خانوادگی، نام (تاریخ انتشار). عنوان مطلب. نام وبسایت. آدرس اینترنتی. تاریخ بازیابی.
مثال: انجمن روانشناسی ایران (۱۴۰۲). تأثیر رسانههای اجتماعی بر سلامت روان نوجوانان. www.iranapsy.ir/article/123. بازیابی شده در تاریخ ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲.
رعایت اصول اخلاقی در تولید محتوا، علاوه بر اینکه نشاندهنده تعهد شما به ارزشهای حرفهای است، به افزایش اعتبار و تأثیرگذاری محتوای شما نیز کمک میکند. در این بخش، با مهمترین ملاحظات اخلاقی در تولید محتوا آشنا میشوید.
صداقت و راستگویی
ارائه اطلاعات دقیق و واقعی، پرهیز از اغراق و بزرگنمایی، و شفافیت در بیان نظرات شخصی
حفظ حریم خصوصی
عدم افشای اطلاعات شخصی افراد بدون رضایت آنها، استفاده از نام مستعار در تجربیات تربیتی، و رعایت حریم خصوصی کودکان
احترام به حقوق مالکیت فکری
ارجاع دقیق به منابع، عدم استفاده از تصاویر دارای کپیرایت بدون مجوز، و احترام به حقوق پدیدآورندگان آثار
احترام به تنوع و تفاوتها
پرهیز از کلیشهسازی، احترام به تنوع فرهنگی و قومی، و عدم تبعیض علیه گروههای مختلف
عدم ترویج خشونت و آسیب
پرهیز از تولید محتوای خشونتآمیز یا آسیبزا، عدم ترویج رفتارهای پرخطر، و توجه به تأثیرات روانی محتوا بر مخاطب